VERA TUSSING

Vera Tussing's creatieve processen, performances en installaties worden gedreven door haar interesses in dans, beweging, perceptie, de zintuigen, belichaamde ervaring, multisensorieel toeschouwerschap, collectiviteit en instemming. 

Day One, Bau Studio, foto Marjolein Vogels 

Tijdens haar residentie hier ging Tussing op zoek naar een ‘vocabulaire van de aanraking’. Kun je aanraking horen? Is het nodig om aanraking ook te zien? Wanneer is een aanraking seksueel of grensoverschrijdend?

“Ik maak nu tien jaar voorstellingen en installaties, een mooi moment om terug te kijken. Naar alles wat ik heb gemaakt, naar de boeken die ik heb gelezen en naar de interviews die ik heb gedaan met mensen uit ‘aanrakingsberoepen’: van violisten tot sekswerkers en therapeuten. Ik ben tot de conclusie gekomen, dat we geen taal hebben voor onze tastzin. Daar ga ik de komende jaren aan werken en met de hier aanwezige makers ben ik daarover in dialoog gegaan. Als afsluiting van dat traject dans ik een choreografie waarin alle ervaringen en verhalen over aanraking worden gerecycled.”

Public Sharing

In haar eindpresentatie bij Vlaams Cultuurhuis de Brakke Grond, toonde Vera een manifest en een interactieve lezing van een aantal onderzoeksteksten. Vera werd gesteund door veel van haar collega's op afstand, waaronder Elvira Crois, Yoh Morishita, Ben McEwen, Michael Picknett, JS Rafaeli en Julia Rubies Subiro. Nadien vond een inhoudelijk nagesprek plaats onder leiding van Charmy Rose.

 

'In een zee van uitgestelde kansen en afzeggingen was ik erg dankbaar dat ik dit jaar het aanbod kreeg om een maand lang bij BAU in Amsterdam te werken. Deze residentie stelde me in staat om terug te kijken op mijn vroegere creaties, maar ook om ze opnieuw te bekijken en te contextualiseren vanuit een meer actueel standpunt. Bedankt BAU voor het bieden van de ruimte, een gemeenschap en mogelijkheden voor artistieke praktijken en uitwisseling om te gebeuren en te groeien.'
(Vera Tussing )

Public Sharing Vera Tussing, Vlaams Cultuurhuis de Brakke Grond, 2020, foto Iris Peters

Zie hier een korte video van onze pilot residency BAU AIR² 2020. Choreograaf/danser Vera Tussing en choreograaf/componist/performance kunstenaar Astrit Ismaili verdiepten zich in de BAU Studio's in actueel artistiek onderzoek. Zij organiseerden tevens workshops, hielden een open studio en presenteerden aan het einde van de residency de tussentijdse uitkomst tijdens een informele presentatie in Vlaams Cultuurhuis de Brakke Grond.

 

'Dans- en performancemakers in Amsterdam willen hun kunst blijven onderzoeken en experimenteren met verschillende disciplines. Ook willen ze collega’s ontmoeten die elders in de wereld werken. Platform BAU doet er wat aan.'
Het Parool, 2 december 2020
Lees artikel hier 
 

Vera Tussing studeerde af aan de London Contemporary Dance School, en werkte als danser, regisseur en maker in het Verenigd Koninkrijk, België, Canada en heel Europa. In 2011 bracht ze Trilogy in première met Albert Quesada, gebaseerd op een eerste opdracht van ROH2 in het Royal Opera House. Dit werd gevolgd door de podiumstukken You Ain't Heard Nothing Yet (2012) en T-Dance (2014), evenals de bewegingsgeluidsinstallatie Sound Bed. De voorstelling The Palm of Your Hand ging in 2015 in première, gevolgd door Mazing (2016). In 2017 werd een recreatie van The Palm of Your Hand, die het werk toegankelijk maakte voor blinden en slechtzienden, ondernomen als The Humane Body Project met ImPulsTanz (Wenen), Kaaitheater (Brussel) en The Place (Londen). Deze recreatie ging in première in CND, Parijs. Both, Two, een duet in samenwerking met Esse Vanderbruggen ging in 2018 in première in Kaaistudio's (Brussel).

 

Een centraal thema in Vera's werk is hoe de verschillende zintuigen samen onze perceptie structureren, en het creëren van unieke, interpersoonlijke ontmoetingen tussen publiek en performer.