RESIDENTEN

Esther Mugambi
03/11/23 - 01/12/23 

Margrét Sara Guðjónsdóttir's Full Drop practice
06/11, gratis toegankelijk, reserveer hier je plek

Public sharing 
01/12, gratis toegankelijk, reserveer hier een ticket

Esther Mugambi is een performance kunstenaar uit Amsterdam.  Ze voltooide haar Master in Performance aan Dasarts Amsterdam in 2010 en heeft een BA Theatre van de University of Western Sydney en Witwatersrand University, Johannesburg (1998). Mugambi werkte zowel lokaal als internationaal met groepen als Rosa Ensemble, Belarus Free Theatre, Opera Spanga en Het Zuidelijk ToneeI.  Begin 2022 schreef ze mee en speelde ze in de Nationale Opera productie 'Ik heb je voor altijd gemist'.  Ze is tevens te zien in Salvador Miranda's filminstallatie 'Life Eternal' en Alejandro Ramirez's filmessay 'sans-nam'. 

Esther Mugambi's werk gaat over het creëren van gemeenschappen en het tot stand brengen van echte verbindingen in een wereld waarin technologische middelen directe communicatie bemoeilijkten. In 'Podcast for Introverts' creëert ze een soundscape die je onderbewustzijn aanspreekt.  De afgelopen jaren werkte Mugambi in Brussel samen met Sarah van Lamsweerde aan het project 'Sore Spot Songs', waarbij ze een tuin creëerde voor workshopvoorstellingen die verhalen over pijn, medicinale planten en zang met elkaar verbinden. En aan het collectieve onderzoeksproject TRACER, dat een kritische blik werpt op het spektakel 'Changwe Yetu' uit 1956 in opdracht van het voormalige Belgische mijnbouwbedrijf Union Minière.

Where is my body when ...?
Hoe ervaren we de verbinding tussen lichaam en geest? Daar richt Mugambi's huidige onderzoek zich op. Hierbij observeert ze hoe we het lichaam waarnemen in verschillende contexten en situaties. Mugambi praat met mensen in haar netwerk - kunstenaars en professionals op verschillende gebieden - over hoe ze het bewustzijn in relatie tot het lichaam vergroot. Tegelijkertijd is ze bezig met somatische ervaringen zoals meditatie, wandelen of wol spinnen.

Hoe voelt het om 'in het moment' of in een droomtoestand te zijn? Hoe nemen we energetische lichamen waar? Mugambi schrijft over deze gesprekken en verweeft ze in een audio-opname die je kan beluisteren tijdens lichamelijke activiteiten.


Samenwerkende kunstenaars zijn: Marloeke van der Vlugt, Margrét Sara GuðjónsdóFr, Lise Brenner and Federico Bonelli. 

6 november, 17.00 - 19.00u Margrét Sara Guðjónsdóttir's Full Drop practice
Deze meditatieve oefening brengt de fysiologische, psychologische en energetische standen van het lichaam samen. Deelnemer verbinden zich met met hun eigen lichaam en met het gedeelde lichaam in de ruimte. De sessie bevat een moment van reflectie, waarin deelnemers kunnen schrijven over hun persoonlijke ervaring, die ze vervolgens delen, als ze dat willen.

De toegang is gratis, reserveer hier je plek

1 december 20.00u Public sharing
De afsluitende presentatie van Esther Mugambi vindt plaats in een informele, comfortabele setting.  Het publiek luistert naar een audiocompositie gebaseerd op fragmenten uit interviews, terwijl ze somatische oefeningen doen (lichamelijk luistert). Esther Mugambi zorgt wederom voor een moment van feedback. Om een breder publiek te bereiken zenden we de uitwisseling uit via een open source radiokanaal: Radio Antidoto.

De toegang is gratis, reserveer hier een ticket



Amparo González Sola
29/09/23 - 27/10/23 

Public sharing
27/10
Meld je hier aan


De Argentijnse choreografe en danseres Amparo González Sola rondde de master DAS Choreography (AHK, 2022) af en heeft nu haar basis​​ in Nederland. Onlangs gingen twee van haar werken in première binnen het Spring Performing Arts Festival: "If every rock is a hole" (2022) en "The conspiracy of forms" (2023).


Haar onderzoek van de afgelopen jaren ontwikkelde zich rond het thema wederkerigheid. In het participatieve onderzoeksproject "Exploring Reciprocity" (2019-2023) brengt ze mensen bij elkaar van verschillende achtergronden, generaties en disciplines.  Ze werkt regelmatig samen met andere kunstenaars, onderzoekers en activisten. Amparo González Sola's werk wordt ondersteund door verschillende internationale en lokale instellingen.



Onderzoek nieuw werk

Amparo González Sola begint haar residentie bij BAU met het onderzoek naar een nieuw werk, voortkomend uit enkele zaden die ze eerder dit jaar plantte tijdens haar residentie bij Gardening #3 (GREENHOUSE). Ze neemt als uitgangspunt de Malambo, een Argentijnse volksdans, traditioneel uitgevoerd door mannen die hiermee hun kracht tonen ten overstaan van anderen. González Sola concentreert zich op het ritme van de dans en onderzoekt de verschillende associaties die het oproept. Ze benadert dit proces intuïtief en zoekt de grenzen op tussen wat de dans letterlijk voorstelt en wat het zintuiglijk en emotioneel uitlokt.


De vragen die het feminisme in haar leven en praktijk bracht, de voortdurende poging om contact te maken met de kosmologie van haar voorouders en haar ervaring met migratie, komen allemaal samen in dit onderzoeksproces. Terwijl González Sola de Malambo opnieuw bekijkt, vraagt ze zich af: wat zijn de beelden en verhalen die we associëren met kracht? In welke genealogieën zijn ze ingebed? Kan een dans ruimte scheppen voor andere manieren van denken over de relatie tussen kracht en kwetsbaarheid?

www.amparogonzalezsola.com

 

The BAU AIR GREENHOUSE residency komt voort en wordt ondersteund door het Amsterdamse ontwikkelnetwerk voor performance, mime en dans GREENHOUSE. Hierin werken de volgende productiehuizen, gezelschappen en ontwikkelorganisaties samen: BAU Residencies for Dance and Performance, Boogaerdt / VanderSchoot, Keren Levi | NeverLike, Nicole Beutler Projects and Veem House for Performance.

 

Michele Rizzo
20/03/23 - 31/03/23
25/05/23 - 8/06/23

Shared Practice workshop 
31/05/23

Public sharing
8/06/23


Michele Rizzo is choreograaf en kunstenaar.  De voorstellingen die hij de laatste jaren ontwikkelde, zijn geïnspireerd op zijn danservaringen in clubs, waarbij hij een expansie van zijn zelf voelde in een ruimte die enerzijds intiem en anderzijds gemeenschappelijk aandeed. 
In zijn voorstellingen laat hij zien dat choreografie het resultaat is van een proces dat hij de decentralisatie van een macht noemt. Een overblijfsel van de constante strijd tussen behoudenheid en constructie, tussen ontbinding en overgave, tussen het innerlijk en het uiterlijk.


Research
Tijdens de residentie bij BAU onderzoekt Michele hoe de verbeelding als een instrument voor creativiteit werkt. Om aan te tonen dat de verbeelding, meestal gezien als een manifestatie van het rijk van het onwerkelijke, een constitutief onderdeel van intieme en sociale ervaringen is, zoals bij het dansen in een club. Michele stelt zich tot doel om een bewegingstaal en een performativiteit te definiëren die ontdekken en leren bevordert. Hij bestrijdt hiermee het idee dat enkel en alleen de weergave van een voorstelling betekenis genereert. 

 

Klik hier om naar de portfoliopagina van Michele Rizzo te gaan. 

 

Francisca Khamis Giacoman
24/03/23 - 21/04/23

Public sharing
21/04/23

Het recente werk van Francisca Khamis Giacoman gaat over gefragmenteerde herinneringen van haar Chileense familie aan hun geboortegrond in Palestina, dat ze noodgedwongen achterlieten. In performances en installaties haalt ze herinneringen op aan migratieverhalen en ontvouwt ze die op de grens van fictie en tastbaarheid. Haar video- en geluidswerken maken gebruik van familiearchieven en focussen op de stolling van ‘tussenidentiteiten’.

 

Caer Ascendiendo 
Khamis werkt tijdens haar residentieperiode bij BAU verder aan het werk Caer Ascendiendo (Fall Ascending), dat inhaakt op het idee van tussenidentiteiten. Ze onderzoekt verhalen over diaspora via textiel, in het bijzonder dat van de parachute, dat herinneringen oproept aan het textielbedrijf van haar familie. 

 

Klik hier om naar de portfoliopagina van Francisca Khamis te gaan. 

 

BAU AIR DOTE residentie is een samenwerking tussen BAU en Dancing on the Edge.

Tchelet Pearl Weisstub
26/11/22 - 23/12/22

Public sharing
22/12/2022

 

Tchelet Pearl Weisstub's praktijk verenigt theater en beeldhouwkunst in interdisciplinaire installaties en performances. Hierin probeert ze de abstracte notie van het verstrijken van tijd te belichamen. Daarbij gaat het vooral om de spanning tussen duurzaamheid en kwetsbaarheid. In een tijdperk waarin computers onze aangeboren beperkingen overwinnen - zoals het vermogen om onze herinneringen op te slaan en nooit meer te vergeten - ziet Weisstub een overheersend sociaal klimaat dat natuurlijke processen van verval ontkent.

Via oude en nieuwe technologieën bespreekt ze in haar werk wat het betekent om mens te zijn. Hiermee creëert ze een ruimte waarin we onze menselijke kwetsbaarheid kunnen delen en begrijpen als een collectieve, ontologische toestand. Met behulp van haar theaterachtergrond regisseert ze objecten in mise-en-scènes, waarbij ze sculpturen creëert die de aanwezigheid van leven bevatten. In haar live performances objectiveert ze het menselijk lichaam en onderzoekt ze de materiële beperkingen ervan.

 

Mat(t)er
Weisstub vindt in BAU AIR de mogelijkheid om een reeks werken over Mothering & Technology, genaamd 'Future Present', verder te ontwikkelen. Tijdens haar residentie, van 26 november tot 23 december 2022, creëer ze het eerste ontwerp van een performance genaamd: Mat(t)er, een opgraving van herinneringen gerelateerd aan zorgverlening. Op zoek naar een cyclische en moederlijke ervaring van tijd. Een moeder en kind zijn grotarcheologen, die elkaars herinneringen en zorgfantasieën opgraven. Weisstub richt zich vooral op het verkennen van de lichamelijkheid van het vastgrijpen en loslaten van nagespeelde zorgherinneringen met de performers. Een herinnering grijpen en een ander lichaam grijpen. Loslaten als ontwaken uit een fantasie; loslaten als het loslaten van houvast of het loslaten van afhankelijkheid.

 

Klik hier om naar de portfoliopagina van Tchelet Pearl Weisstub te gaan. 

 

Eglé Budvytytè
04/11/22 - 02/12/22

Tension, Stress and Trauma Release Exercises
20/11/22

 

Public sharing
01/12/22

Eglé Budvytytè werkt op het snijvlak van beeldende- en performancekunst. Ze benadert beweging en gebaar als technologieën voor een mogelijke ondermijning van normativiteit, gender en sociale rollen. En voor (andere) dominante verhalen die de openbare ruimte beheersen.
Haar werk omvat liedjes, poëzie, video's en performances. Hierin verkent zij de overtuigingskracht van collectiviteit, kwetsbaarheid en doordringbare relaties tussen lichamen, publiek en de omgeving.

 

Song Sing Soil 2022

Van 4 november tot 2 december 2022 werkt Eglé in de BAU Studio. Zij onderzoekt hoe zang kan dienen als voertuig voor spreuken en verhalen, door middel van stem, toonhoogte, pauze, ademhaling, ritme, rijm en herhaling. Hoe taal en sonische pulsaties het lichaam en het zenuwstelsel kunnen kalmeren. En hoe met een proces van schrijven en zingen de relatie tussen het lichaam en het landschap vorm krijgt. Tussen kwetsbaarheid, verval en sterven. Melodieën als medicijn. Egle ontvouwt het idee van grond, als metafoor voor het onderbewuste en het voorouderlijke en als een materiële realiteit die ons in stand houdt en ondersteunt.

 

Klik hier om naar de portfoliopagina van Eglė Budvytytė te gaan. 

Artun Alaska Arasli
29/08/22 - 25/9/22

 

Talk with Artun Alaska Arasli, Billy Mulaney & Anik Fournier
14/9/22


Public sharing
23/9/22

 

Artun Alaska Arasli is een in Amsterdam gevestigde kunstenaar, schrijver en curator. Zijn werk gaat over de relatie tussen het kunstwerk, de documentatie ervan en het moment dat de toeschouwer het werk aanschouwt. Hij presenteert zijn sculpturale en op tekst gebaseerde werken vaak uitsluitend als fotografische documentaties, om zo de voorwaarden te scheppen voor hun ontvangst en verdere distributie.  

Tijdens zijn residentie wilde Artun een tentoonstelling opvoeren door middel van een reeks immateriële uitingen en voorstellen. Hij creëerde een ekrastische herleving van zijn stervende ideeën en bond ze samen tot een coherent geheel - een monoloog die hij voor de allereerste keer zal opvoeren. 

 

Klik hier om naar de portfoliopagina van Artun Alaska Arasli te gaan. 

Reza Mirabi
06/06/22 - 03/07/22


Public sharing

01/07/22

 

Reza Mirabi houdt het midden tussen een choreograaf, beeldend kunstenaar, danser en zadenverzamelaar. Hij heeft een achtergrond in tuinbouw, milieu-educatie en herbebossingsprojecten in Iran, Koerdistan, India en Portugal. 
Reza onderzoekt in zijn werk manieren om verhalen over te dragen, door middel van geluid, beweging en poëzie. Gefragmenteerde, maar urgente verhalen van zowel persoonlijke als politieke herinneringen, materialen en vormen van verlies. Verhalen die worden gevormd door te luisteren en te verbeelden, en door opnieuw te luisteren. Hij luistert met en door zijn hele lichaam om kritisch te kunnen reageren op de gelaagde verhalen van ontheemding die hij in zich draagt. 

Klik hier om naar de portfoliopagina van Reza Mirabi te gaan. 

Vera Tussing
09/11/20 - 06/12/20


Public sharing
04/12/20

 

Vera Tussing (1982, Duitsland) studeerde af aan de London Contemporary Dance School en werkte als danseres, regisseur en onderzoeker in België, het Verenigd Koninkrijk en heel Europa.

In haar voorstellingen en installaties onderzoekt ze hoe je door verschillende zintuigen te mobiliseren een actieve connectie tussen performer en toeschouwer kunt creëren.

Tijdens haar residentie hier ging Tussing op zoek naar een ‘vocabulaire van de aanraking’. Kun je aanraking horen? Is het nodig om aanraking ook te zien? Wanneer is een aanraking seksueel of grensoverschrijdend?

 

Klik hier om naar de portfoliopagina van Vera Tussing te gaan. 

Astrit Ismaili
09/11/20 - 06/12/20


Public sharing
04/12/20

 

Astrit Ismaili onderzoekt de mogelijkheden van 'worden in plaats van zijn' binnen het domein van de performance. In alter ego's, lichaamsuitbreidingen en draagbare muziekinstrumenten. Denkend aan, over en door het lichaam: zoals het transformeert en getransformeerd wordt. Zoals het beweegt, geluid maakt en contact maakt. Zoals het zich uitbreidt en zichzelf overstijgt, naar de ander reikt en deze raakt.

In de studio van BAU ging Ismaili op zoek naar meer mogelijkheden om hunzelf te heruitvinden: nieuwe bewegingen, nieuw stem­geluid, nieuwe draagbare instrumenten die lichaamsextensies vormen en voorzien zijn van sensoren.

 

Klik hier om naar de portfoliopagina van Astrit Ismaili te gaan.