Tchelet Pearl Weisstubs praktijk verenigt theater en beeldhouwkunst in interdisciplinaire installaties en performances.
Haar werk probeert de abstracte notie van het verstrijken van tijd te belichamen. Daarbij gaat het vooral om de spanning tussen duurzaamheid en kwetsbaarheid. In een tijdperk waarin massacomputerisering onze aangeboren beperkingen overwon (zoals het vermogen om onze herinneringen op te slaan en nooit meer te vergeten), ziet Weisstub een overheersend sociaal klimaat dat natuurlijke processen van verval ontkent. Ze zet in haar werk oude en nieuwe technologieën in om te bespreken wat het is om mens te zijn. Weisstubs werk çreëert hiermee een ruimte waarin we onze menselijke kwetsbaarheid kunnen delen en begrijpen als een collectieve, ontologische toestand. Met behulp van haar theaterachtergrond regisseert ze objecten in mise-en-scènes, waarbij ze sculpturen creëert die de aanwezigheid van leven bevatten. In haar live performances objectiveert ze het menselijk lichaam en onderzoekt ze de materiële beperkingen ervan.
Mat(t)er
Weisstub vindt in BAU AIR de mogelijkheid om een reeks werken over Mothering & Technology, genaamd 'Future Present', verder te ontwikkelen. Tijdens haar residentie, van 26 november tot 23 december 2022, creëer ze het eerste ontwerp van een performance genaamd: Mat(t)er, een opgraving van herinneringen gerelateerd aan zorgverlening. Op zoek naar een cyclische en moederlijke ervaring van tijd. Een moeder en kind zijn grotarcheologen, die elkaars herinneringen en zorgfantasieën opgraven. Weisstub richt zich vooral op het verkennen van de lichamelijkheid van het vastgrijpen en loslaten van nagespeelde zorgherinneringen met de performers. Een herinnering grijpen en een ander lichaam grijpen. Loslaten als ontwaken uit een fantasie; loslaten als het loslaten van houvast of het loslaten van afhankelijkheid.
Klik hier om naar de portfoliopagina van Tchelet Pearl Weisstub te gaan.