Nieuws

BAU ONTVANGT TWEEJARIGE SUBSIDIE VAN HET AFK

Het Amsterdams Fonds voor de Kunst (AFK) heeft op 3 december de besluiten van de Tweejarige subsidies 2019-2020 bekend gemaakt, als onderdeel van het Amsterdamse Kunstenplan 2017-2020. Het AFK behandelde in totaal 33 aanvragen, achttien van deze aanvragen zijn toegekend (55% van het totaal).

 

Wij zijn erg blij met het nieuws dat BAU één van de achttien initiatieven is die de komende twee jaar ondersteund gaat worden!!!

OPEN BAU MEETING NOVEMBER 28TH, 17HRS AT VEEM HOUSE FOR PERFORMANCE
This meeting will take place within the framework of the 100 Days program of Veem House for Performance, and will be part of a special three-day program called Polyphonic Songs;
a collaboration between Veem, Nicole Beutler Projects, Neverlike and BAU. For more info about this program click here.

 

Sharing moment ‘Our Voices’
For this meeting BAU offers 10 independent makers the opportunity to share their work with the attendees. We sent out an open call for proposals and have selected 10 makers from this list.
Each maker will be offered 7 minutes for their sharing/asking/pitching/showing.
This moment of sharing will give them the opportunity to practise the so-called "format pitch", which is becoming a more common method of connecting and sharing work.
If this is successful we will look into repeating this format for other ‘Our Voices’.

 

Are you interested to share your work on this day and you didn't get the open call? Please let us know by sending an email to: info@bau.amsterdam

 

Food and performance!
We will have some food/snacks provided during the BAU Meeting and after the meeting you are welcome to attend the performances in Veem.
You can order tickets for the performances via this link

Program:
- LIVE (work in progress) by Cherish Menzo
-1: SONGS by Nicole Beutler (Nicole Beutler Projects)

 

Please let us know by email if you're planning to come: info@bau.amsterdam with the reference ‘BAUmeeting’. We would really appreciate the advanced notice to be sure we will have food for everyone.

Hope to seeing you there!
We also encourage you to come to day two and three of Polyphonic Songs…....

 

Location:
Veem House for Performance
Van Diemenstraat 408-410
1013 CR Amsterdam
https://veem.house/EN

 

OPEN BAU Meetings:
Once every two months, an OPEN BAU meeting takes place, each time at a different location. These are meetings for the independent dance and performance network.
Here the current state of the dance and performance arts is discussed, there is room for ideas and exchanges and BAU can actively engage in change.

BAU Nieuwsbrief Nov 2018

Het is alweer een tijdje geleden dat we de laatste nieuwsbrief verzonden hebben, maar we hebben niet stilgezeten. De tijd gaat gewoon veel te snel.
 
In juli sloten we het seizoen af met de geslaagde zomeracademie We Live Here, een co-productie van BAU en Nicole Beutler Projects. Onderdeel van deze academie was het BAU LAB, met dit jaar de titel What-If-Then.
Tijdens deze researchweek werden specialisten uit de podiumkunsten, complexiteitswetenschap en computerprogrammering bij elkaar gebracht om samen te werken op basis van de meest elementaire regel van computing: If-Then.
 
Ook heeft BAU vlak voor de zomer een subsidieaanvraag voor tweejarige subsidie ingediend bij het Amsterdams Fonds voor de Kunst. Bij honorering gaan we twee nieuwe projecten starten; het opzetten van een internationale artist in residence voor dans en performance in Amsterdam en een research naar het ideale agentschap voor dans- en performance.
Ook willen we de basis van onze organisatie wat verstevigen, dus we wachten vol spanning de uitslag begin december af.

 

Na een korte vakantie begon BAU de opening van het nieuwe culturele seizoen met de Uitmarkt. Vanuit een gedeelde glitterkraam hebben we met de partners Nicole Beutler Projects, Veem House for Performance, Keren Levi|Neverlike en Festival Why Not, aandacht gevraagd voor al onze initiatieven. In onze gedeelde flyer werden naar aanleiding van een open call, de onafhankelijke makers met hun nieuwe producties opgenomen.

 

Verder willen wij jullie voorstellen aan Saskia van der Kroef, onze nieuwe zakelijk leidster, met wie we met veel zin ons dit jaar weer verder gaan inzetten voor de vrije scene!
 
⟩ TARIEVEN HUUR BAU STUDIO’S VOOR ONAFHANKELIJKE MAKERS MET 25% OMLAAG

Wij zijn heel blij aan te kunnen kondigen dat dankzij een subsidie van een fonds, BAU haar tarieven voor de huur van de BAU Studio’s met 25% heeft kunnen verlagen met ingang van 3 sept jl. Dit geldt voor onafhankelijke dans- en performance makers die hun basis hebben in Amsterdam. Voor de nieuwe tarieven (afhankelijk van de duur van de repetitieperiode) mail naar info@bau.amsterdam

 

⟩ DANSWERF

Inmiddels is er binnen het dansveld wel bekend dat er met een werkgroep van een aantal partijen uit de dans (waaronder BAU), hard gewerkt is aan een plan genaamd 'Danswerf'. Danswerf is zowel een netwerkorganisatie, als een podium, gericht op innovatie en ontwikkeling van de Amsterdamse danssector. Voor dit plan is er een aanvraag voor tweejarige ontwikkelingssubsidie aangevraagd bij het AFK. De uitkomst hiervan is 3 dec 2018. Lees hier het plan Danswerf.

 

SED SUBSIDIE

Zoals velen van jullie zelf ervaren is de SED subsidie (Stimuleringsregeling Eigentijdse Dans) een echt succes.

Het geeft wat lucht binnen je werkbegroting, helpt om je werk continuiteit te geven, het stimuleert samenwerking, het helpt de schaarse repetitieruimtes in de stad overleven en ook het AFK is blij dat het onderdeel kan uit maken van de begrotingen in de aanvragen.

Omdat de subsidie volgens 'wie het eerst komt, die het eerst maalt'-constructie wordt toegewezen, is er telkens een run op die ochtend dat het loket opent. Vorig jaar was het budget in no time op en dit jaar zelfs binnen een recordtijd van 20 min.....

De vraag is dus enorm. De subsidieregeling, die wordt uitgevoerd door de organisatie Cultuur&Ondernemen, is in 2016 in het leven geroepen voor een periode van vier jaren. Dat houdt in dat deze ronde ook de laatste was....

BAU doet nu natuurlijk uiterst haar best om de lobby voor verlenging te voeren. Natuurlijk is ook Cultuur en Ondernemen van mening dat de regeling een succes te noemen is en pleiten ook zij voor een verlenging van deze regeling. De Amsterdamse Kunstraad is op de hoogte van de noodzaak van de SED en ook het AFK spant zich in.

We hopen dat de Gemeente Amsterdam bereid is om voor 2019 wederom een budget vrij te maken.

Misschien een idee om handtekeningen te verzamelen met motivaties van gebruikers, om de noodzaak voor verlenging duidelijk te maken aan de Gemeente?

 

 BAU MEETING 28 NOVEMBER, 17:00, VEEM HOUSE FOR PERFORMANCE

Op woensdag 28 nov zal om 17:00 de volgende BAU Meeting weer plaatsvinden! Dit keer in de 100 dagen programmering van Veem House for Performance. We zullen tijdens deze bijeenkomst de mogelijkheid bieden aan 15 makers om in vijf minuten tijd, volgens een format, hun werk te delen met het publiek. Meer informatie zal in een mail aan onze mailinglijst gemaild worden.

De BAU Meeting zal deze keer onderdeel zijn van een driedaags samenwerkingsprogramma Polyphonic Songs van Veem, NBprojects, Neverlike en BAU. Meer info
 
⟩ COME TOGETHER #4
Op 24, 25 en 26 januari 2019 vindt in alle zalen van Frascati, Come Together #4 plaats. Een ge-performd manifest én viering van de vele vernieuwende, eigentijdse makers die Amsterdam rijk is. In drie dagen tijd komen 45 onafhankelijke choreografen, muzikanten, kunstenaars, dramaturgen en andere denkers van diverse generaties en achtergronden bij elkaar om kennis uit te wisselen, gedachten te ontwikkelen, collega’s te ontmoeten en hun ideeën aan het publiek te presenteren. 

 

⟩ GEZAMELIJK GESCHREVEN DOCUMENT DANSVELD AAN MINISTER VAN OC&W 

Tijdens de Nederlandse Dansdagen is het dansveld samengekomen om per subsector een document op te stellen dat als reactie dient op het sectoradvies 'Alles Beweegt' dat de Raad van Cultuur heeft geschreven. Het doel van hun advies is trends en ontwikkelingen binnen de discipline dans te beschrijven, knelpunten en kansen te duiden, beleidsopties voor de korte en lange termijn te verkennen en om te komen tot herziening van het huidige cultuurbestel.

Ook vanuit de subsector de Onafhankelijke Dans en Performancescene is een tekst opgesteld.

Lees hier het document Alles Staat Stil dat door Eva Villanueva/BAU ism onafhankelijk choreograaf Jasper van Luijk is geschreven (met behulp van feedback van een groep onafhankelijke makers).

Alle documenten die door de subsectoren zijn geschreven zijn verzameld en er is een samenvattende tekst geschreven door Annette Embrechts. Deze documenten zijn verstuurd naar de Minister van OC&W en stakeholders.

Mocht je de teksten van alle subsectoren willen lezen, klik hier.

 

⟩ WIST JE DAT

  • we een dans/performance agenda hebben op de BAU website?
  • we een jobs and calls pagina hebben op de BAU website?
  • je je gegevens op onze website kunt laten plaatsen zodat je makkelijker vindbaar bent? database@bau.amsterdam

 

CALL FOR PROPOSALS COME TOGETHER #4

24, 25 & 26 January 2019
 
Nicole Beutler Projects, Keren Levi / NeverLike, BAU, Jacuzzi and Frascati are pleased to invite you to take part in the fourth edition of COME TOGETHER: a public gathering offering a podium to about 45 artists from the dance & performance field in Amsterdam. This three-day event will create time and space for artists and interested audiences to meet, exchange ideas and inspire each other. COME TOGETHER #4 will take place in all spaces of Frascati on the 24th, 25th and 26thof January 2019.
 
We invite you to take part in COME TOGETHER #4 with your work. Makers from all performing arts disciplines are welcome to submit their proposals.
 
COME TOGETHER #4 is open to all formats of presentation. E.g. performances, lectures, actions, manifestos, films, workshops, installations, discursive formats or any other format that emerges from your practice. During these three days we offer space and time to test your ideas, ask questions, look for answers or challenge your own thinking. To share with your peers what you might otherwise not share with your audience. COME TOGETHER #4 is not a festival that focusses on full length works. As such, we invite you to propose a short performance or a project that you could not normally present in standard presentation circumstances: something unfinished, unpolished, unplugged. We encourage projects that facilitate the discourse on dance & performance or offer different perspectives on artmaking. In order to stimulate meaningful encounters, artists are requested to attend all three days of the event, also when not performing themselves.
 
We look forward to receiving a wide range of ideas and will do our best to facilitate your artistic wishes. There are some conditions to be considered:
 
·      Space:Your project must take place at Frascati 1, 2, 3, 4 or in another space in or around the theatre.
·      Duration:Please take into account that we are hosting 15 artists per night. Shorter performances (1 min to 30

min) are appreciated. Exceptions are possible, but cannot be guaranteed. We are aiming to create a programme in which events do not overlap, unless they are durational.
·      Rehearsal time: We can offer you time in the studio to realize your idea.
·      Technical production:Please be aware that we can only host proposals with minimal technical needs. There is a technical team available for some support. All technique will have to be shared with others. We will coordinate, accommodate and provide as much as possible.
·      Budget:We offer free production support, rehearsal time and shared meals every day. Unfortunately we cannot afford to pay any honorariums. We provide a small budget of €200 to relieve production costs.
·      Amsterdam: This invitation is addressed to artists who are affiliated with the Amsterdam dance & performance scene and want to connect to the community in a meaningful way.
 
Submit your proposal before the 25th of September to cometogether@nbprojects.nl. Please be specific as to what you need in order to realize your plan, and also let us know what you can provide yourself. Though we wish to include all proposals, we cannot give any guarantees. We will let you know if we can include your project by the 10th of October 2018. We look forward to reading your ideas. If you have any questions, please contact project coordinator Justa ter Haar at cometogether@nbprojects.nl/ 06-48263327.
 
Warm regards,
 
Nicole Beutler, Keren Levi, Eva Villanueva, Eva Susova and Noha Ramadan
in collaboration with Veem House for Performance and Frascati
 
COME TOGETHER #4 is produced by Nicole Beutler Projects, Keren Levi / NeverLike, BAU and Frascati. In collaboration with Jacuzzi and with the support of Veem House for Performance. COME TOGETHER was first initiated by Nicole Beutler, Andrea Božić and Keren Levi in 2014 in order to create time and space for artists in the Amsterdam dance & performance field to meet each other, exchange ideas and share their work.

It has been a while since our last OPEN BAU MEETING. What a busy winter!

But we are glad to invite you to our long-awaited spring edition, hosted by Podium Mozaïek.

 

When: The meeting will take place on Thursday, May 10th (Ascension day/public holiday) between 17:00 and 19:00
Where: In one of Podium Mozaïek studio’s. Address: Bos en Lommerweg 191, 1055 DT Amsterdam
What: We will start with a quick update about whereabouts of BAU, followed by a short introduction on Podium Mozaïek and invited two artists/collectives who work on a regular basis in this house: theatre maker and choreographer Mouna Laroussi and Vloeistof, dance initiative which makes work for public space.

 

Please let us know by email if you're planning to come: info@bau.amsterdam with the reference ‘BAUmeeting’.

 

On the same evening, at 20:00, Podium Mozaïek presents the show Fractured Memory by Ogutu Muraya, followed by a talk on the remnants of the colonialism in theatre, which might be of interest to you.
The talk is with Ogutu and several other people: Quinsy Gario, Patrica Kaersenhout, Ernestine Comvalius, Liesbeth van Zonnen, Diana Blok, Oumar Mbengue Atakosso and Nancy Jouwe.

 

Looking forward to seeing you!
Warmth and wishes,

BAU team and Inge Koks, programmer Podium Mozaïek

Dear all that feel an affiliation with the dance and performance scene in Amsterdam,
herewith we would like to invite you to the next
O P E N. B A U. M E E T I N G
………………………………………………………………........
Monday, January 29th, 2018
17-19 hrs

This meeting will be hosted by our newest project,
the BAU CO-Working Space at Dansmakers Amsterdam.

 

During this Open BAU Meeting we will give an update of all the activities and developments within BAU,
and an update on the current situation of the dance and performance field in Amsterdam.

We will also host a discussion with several funding institutions such as the AFK (Amsterdam Fonds voor de Kunsten) to give you more insight into how the funds function and about the procedures for how their subsidies are allocated.
There will also be the rare opportunity to pose your personal questions directly to funding representatives.

 

We want to empower and inspire the dance and performance scene in Amsterdam by coming together, finding easier access to means of making work, strengthening our dialogue and enhancing the quality of our working conditions.
A surprising combination of colleagues come together each time we meet and you get to share time and space with others who are active in the field.

 

So, come on, jump on your bike, hop on the ferry, cross the water and and join us!
Spending time together is the secret recipe for surprising ideas.

Please let us know that you are coming to the Open BAU Meeting by sending a quick mail to info@bau.amsterdam with in the subject: Coming!

 

We rotate the coordination of the OPEN MEETINGS, this meeting is organised by Riccardo Guratti
www.bau.amsterdam

 

Location:
BAU Co-Working Space at Dansmakers
Gedempt Hamerkanaal 203
1021 KP Amsterdam

BAU CO-WORKING SPACE

Afgelopen jaren was het probleem van het vinden van betaalbare kantoorruimte voor onafhankelijke makers, een steeds terugkomende kwestie tijdens onze Open BAU Meetings.

BAU heeft zich daarom ingezet om tot een oplossing te komen:

een BAU CO-WORKING SPACE!!!

 

BAU CO-WORKING SPACE is een gezamenlijke kantoorruimte waar je collega’s kunt ontmoeten, waar je ervaring en kennis kunt delen, waar je elkaar kunt helpen en nieuwe mensen uit het Amsterdamse dans en performanceveld kunt leren kennen.

BAU is met Dansmakers tot overeenstemming gekomen dat een gedeelte van hun ruimte ingezet kan worden om de Amsterdamse kunstscene te ondersteunen.

Dit zal bijdragen aan het betalen van de huur van het pand, zodat deze waardevolle locatie behouden kan blijven voor het veld in de toekomst.

 

BAU CO-WORKING SPACE biedt:

  • Kantoorruimte 5 dagen per week (ma-vrij) van 10u tot 18u, voor een heel jaar vanaf 22 januari 2018.
  • Flexibele bureaus in verschillende ruimtes.
  • Opbergruimte voor je kantoorbenodigdheden.
  • Gedeelde printer voor goedkope kopieën.
  • Gedeelde keuken.
  • Aparte vergader-/ontmoetruimte.
  • Geweldige locatie in Amsterdam Noord (Gedempt Hamerkanaal 203), 5 min van de pont en met een supermarkt naast de deur.
  • Mogelijkheid om tijdens de zonnige dagen heerlijk buiten te werken.

 

WAT KOST HET?

Minder dan een koffie per dag!!!

€350 (ex btw) per persoon voor het hele jaar (dat komt neer op ongeveer €30 per maand). Je ondertekend een jaarcontract en het huurbedrag kan in één keer óf in twee termijnen betaald worden. Pak deze kans en vraag je kantoorruimte aan vóór 20 december 2017.

 

Dit is een geweldige mogelijkheid om aan één van de dringende behoeften van de scène te voldoen, maar het project kan alleen doorgang vinden met een minimum van 20 personen.

 

Ben je geïnteresseerd? Wil je meer info? Stuur ons dan een email met wat informatie over jezelf (je contact info, je vakgebied etc.) naar info@bau.amsterdam

En stuur deze oproep vooral door naar mensen die geïnteresseerd zouden kunnen zijn (mensen werkzaam voor het Amsterdamse dans en performance veld).

 

 

BAU zoekt per 15 januari 2018 een zakelijk leider

 

Aantal uur: 0,2 Fte

Plaats / locatie: Amsterdam

Het betreft een betaalde vacature

 

Organisatie

BAU is hét platform voor de onafhankelijke dans- en performance-scene in Amsterdam.

Via onderzoek, kennisdeling en artistieke ondersteuning wil BAU de werkcondities en het toekomstperspectief van zelfstandige makers verbeteren. BAU initieert en leidt projecten die bijdragen aan de ontwikkeling van de dans en performance in Amsterdam en houdt de vinger aan de pols van ontwikkelingen in het (internationale) werkveld.

Middels lezingen, workshops, seminars en andere events stimuleren ze ontmoeting en uitwisseling tussen professionals.

Als vertegenwoordiger van een Amsterdams dans- en performancenetwerk is BAU een belangrijke gesprekspartner voor beleidsmakers en culturele instellingen in de stad.

Daarnaast verhuurt BAU twee repetitiestudio’s die ruimte bieden aan de ontwikkeling van nieuwe dans- en theaterproducties.

 

Vacature

We zoeken een gedreven zakelijk leider die samen met de dagelijks leider mee bouwt aan de inhoudelijke en zakelijke ontwikkeling van het platform/de organisatie BAU. Iemand met ervaring op gebied van

zakelijk-, financieel- en cultureel management, die verantwoordelijk is voor de financiën en, in nauw contact met onze boekhouder, de administratie.

 

Functie-inhoud

Je:

  • Ontwikkelt samen met de dagelijks leider meerjarenbeleidsplannen en voert deze uit.
  • Ontwikkelt samen met de dagelijks leider projectplannen en begeleidt deze (vaak in co-productie met andere culturele instellingen/organisaties in Amsterdam).
  • Bent zakelijk (en inhoudelijk) de sparringpartner van de dagelijks leider van BAU die samenwerkt met een comité van onafhankelijke kunstenaars.
  • Vormt met de dagelijks leider de directie en het gezicht van BAU.
  • Bent verantwoordelijk voor de financiën en werft subsidie- en sponsorgelden.
  • Woont bestuursvergaderingen bij.
     

Profielschets

Je:

  • Hebt affiniteit met kunst en cultuur, je voelt je aangesproken door de activiteiten van BAU en de plaats van de organisatie/het platform in het Amsterdamse kunstenveld.
  • Hebt ervaring als zakelijk leider in de culturele sector en bent op de hoogte van ontwikkelingen in het kunstenveld.
  • Hebt ervaring met fondsenwerving, begrotingen en financiële onderhandelingen.
  • Bent zakelijk en strategisch, maar verliest niet de artistieke inhoud uit het oog.
  • Hebt een netwerk in de kunsten en bent communicatief ingesteld.
  • Bent ambitieus, denkt oplossingsgericht, ziet kansen en je staat open voor nieuwe werkstructuren.
  • Vindt het leuk om op zakelijk vlak samen te werken met projectpartners.
  • Vindt het leuk om een relatief jonge organisatie te helpen vormgeven en verstevigen.
  • Bent woonachtig in de regio Amsterdam.

 

Salaris op basis van een freelance-opdrachtovereenkomst en conform CAO Toneel en Dans en afhankelijk van leeftijd en ervaring.

 

Contactgegevens

Voor meer informatie over de organisatie zie www.bau.amsterdam

Stuur je C.V. en motivatie naar info@bau.amsterdam t.a.v. Eva Villanueva.

Deadline 13 december. Gesprekken vanaf 18 december.

Aanvang werkzaamheden vanaf 15 januari 2018 - of in onderling overleg.

Acquisitie n.a.v deze advertentie wordt niet op prijs gesteld.

 

BAU Nieuwsbrief okt 2017

⟩ BAU CORE TEAM IS UITGEBREID

Wij zijn blij te kunnen mededelen dat het BAU Core Team (de mensen die regelmatig samenkomen om het functioneren van BAU te bepalen en die zich inzetten om de projecten te verwezenlijken) is uitgebreid.

Aan boord en van links naar rechts op de foto: Giulio D'Anna, Riccardo Guratti, Susanne Marx, Marjolein Vogels, Julia Willms, Orion Maxted, Marion Traenkle, Eva Villanueva, Keren Levi, Sarah van Lamsweerde, Nicole Beutler, Michael Jahoda en Hayley Adams, onze agenda/website-engel (niet op de foto).

 

 

⟩ OPEN BAU MEETING

Op zaterdag 28 oktober hebben wij onze eerste Open BAU Meeting van het seizoen 2017/2018. Dit keer worden we gehost door Festival Why Not #6 in De School. Wij geven een update over de activiteiten en ontwikkelingen binnen BAU en een update van de huidige situatie van het dans/performanceveld in Amsterdam in relatie tot recente ontwikkelingen. We hopen het netwerk te versterken en het veld te inspireren door samen te komen en daarmee de dialoog te versterken en de kwaliteit van onze arbeidsomstandigheden te kunnen verbeteren. Kortom, deel je tijd en de ruimte met mensen die ook actief zijn in het veld. Dus swing jezelf op de fiets, kom gezellig langs en vergeet niet naderhand het Festival Why Not in te duiken.

Aanvang 12:00, De School, Dr. Jan van Breemenstraat 1, 1056 AB Amsterdam

 

 

⟩ SED

Vanaf 25 september 2017 kon je weer aanvragen voor de derde ronde Stimuleringsregeling Eigentijdse Dans (periode 15 okt 2017-15 okt 2018) bij Cultuur & Ondernemen. Omdat de SED inmiddels bij iedereen bekend is en er grote behoefte aan is, was er dit jaar een werkelijke run op de subsidie. Iedereen zat op 25 sept met z'n vinger op de Enterknop omdat de aanvragen op volgorde van binnenkomst behandeld werden. Hierdoor was binnen vier dagen het budget al op.

Het is door het grote aantal aanvragen daarom nu niet meer mogelijk om voor de derde subsidieronde van de Stimuleringsregeling Eigentijdse Dans (SED) aan te vragen. Volgende ronde weer nieuwe kansen.....

 

 

⟩ DANSSECTOR AMSTERDAM WERKT SAMEN AAN EEN TOEKOMST IN NOORD

Door een opeenstapeling van weggevallen subsidies komt de talentontwikkeling in de dans in gevaar, en dreigt de locatie van Dansmakers Amsterdam aan het IJ te verdwijnen. De Amsterdamse danssector heeft de handen ineengeslagen om dat te voorkomen.

 

Dansmakers Amsterdam, Veem, Bau, Het Nationale Ballet, ICK Amsterdam, ISH, Danstheater Aya en de Academie voor Theater & Dans, AHK hebben gezamenlijk een plan geschreven om de locatie aan het Gedempt Hamerkanaal in Amsterdam Noord, dat nu nog wordt gerund door Dansmakers Amsterdam (DMA), voor de danssector in Amsterdam zeker te stellen. Naast deze kernpartners wordt dit plan mede ondersteund door Leine & Roebana, NB projects, Festival Why Not, Cinedans, DATschool, Julidans, HJS, Theater Bellevue, Theater Frascati en het Sandberg Instituut. En daarnaast ook door alle jonge makers die vertegenwoordigd worden door Veem, Bau en DMA.

 

De schrijvers van het plan vinden behoud van het pand essentieel voor de ontwikkeling van de dans in Amsterdam scharen zich voluit achter het streven aan de locatie een brede invulling te geven.

Dansmakers Amsterdam kan na de subsidietoekenning voor 2017-2020 de kosten voor het in 2015 geheel gerenoveerde pand niet meer alleen dragen. Om verlies van het pand voor de dans te voorkomen heeft de gemeente voor 2017 Dansmakers Amsterdam een incidentele huursubsidie toegekend. Aan deze subsidie was de opdracht aan Dansmakers Amsterdam verbonden om, onder begeleiding van Het Nationale Ballet, afgelopen september een businessplan in te leveren voor de periode 2018-2020. Er ligt nu een plan waaruit samenwerking tussen de partners blijkt en waarin het beheer en de exploitatie van gebouw van DMA wordt overgedragen aan een gezamenlijke stichting van de alliantiepartners.

In dit gezamenlijke businessplan worden oplossingsrichtingen geschetst voor de toekomst, waarin het gebouw in Amsterdam-Noord plek gaat bieden aan een breed palet aan dans. Stip aan de horizon is een volwaardig Productiehuis voor dans en performance in het nieuwe Kunstenplan 2021-2024, breed gedragen door partners in het Amsterdamse dansveld. Met voldoende middelen en infrastructuur. Het streven is op termijn een hoofdstedelijk productiehuis met een nationale en internationale uitstraling en een brede visie op dans. Een centrum waar urban, modern, hedendaags en klassiek zich presenteren en waar kruisbestuiving en wisselwerkingen actief wordt gestimuleerd. Een bruisende plek waar jong en innovatief talent zich kan tonen en ontwikkelen.

 

Op weg daar naartoe worden de komende 3 jaren (2018 -2020) de volgende stappen gezet:

 

2018

  • Dansmakers Podium krijgt een nieuwe naam: IJ-Podium. Een naam die openheid biedt voor andere partijen om zich in het gebouw te presenteren
  • Parallel hieraan wordt een plan ontwikkeld voor de pilot van het zogenoemde Productiehuis 2.0., waarvoor in de zomer van 2018 vanuit een nieuwe rechtspersoon een 2-jarige aanvraag wordt ingediend bij het Amsterdams Fonds voor de Kunsten.
  • De nieuwe organisatie en structuur van de beheerstichting van het IJ Podium wordt uitgewerkt.

2019/2020

  • De pilot Productiehuis 2.0 treedt in werking
  • Het IJ-Podium wordt beheerd door een onafhankelijke stichting. De partners zijn gelijkwaardige gebruikers van het IJ-Podium.
  • Een coördinator draagt zorgt voor de planning en het verdere verhuur van het IJ-Podium door andere culturele organisaties en commerciële partijen.

Het plan wordt bekostigd door een toename van huurinkomsten, een verbeterde benutting van het gebouw door de danspartners, en een incidentele bijdrage van de gemeente voor 2018. Zo is er door de schrijvers van het plan het verzoek aan de Gemeente gedaan om te onderzoeken of het mogelijk is dat dit bedrag via de Stimulerings Regeling Eigentijdse Dans kan terugvloeien naar de huur van de locatie. Voor 2019/2020 wordt een tweejarige subsidie bij het AFK voor de pilot van het productiehuis aangevraagd. Tevens wordt een innovatiesubsidie aangevraagd ten behoeve van het veranderproces en de ontwikkeling van het nieuwe model.

 

Zo wordt een positief en breed gedragen ontwikkelingsperspectief mogelijk gemaakt en blijft realisatie van een Productiehuis voor de Dans in Amsterdam een serieus vooruitzicht

 

 

⟩ DE FAIR PRACTICE CODE 1.0 GEPRESENTEERD

Op 3 oktober is de eerste versie van de Fair Practice Code in de kunsten aangeboden aan demissionair minister Bussemaker, tijdens een bijeenkomst in Veem House for Performance.

 

Bijeenkomst in Veem House for Performance
De werkbijeenkomst werd afgetrapt door Felix Rottenberg, voorzitter bestuur van de Amsterdamse Kunstraad en van componistenvereniging Nieuw Geneco. Hij pleitte voor een gezonde betaling van kustenaars en creatieven en stevige investeringen in culturele voorzieningen, in een uitdijende sector. ‘De uitvoering mogelijk maken vereist ook een omgekeerde Zijlstra-operatie’.
Nadat de eerste versie van de Fair Practice Code aan de minister was overhandigd, ging de zaal direct aan het werk: wat betekent een Fair Practice Code voor een kunstenaar, een instelling? Welk gesprek voer je met elkaar?

 

De Fair Practice Code versie 1.0 is een startpunt
De Fair Practice Code biedt een kader om loon naar werk in de culturele en creatieve sector mogelijk te maken. Dat is nodig voor een gezonde en toekomstbestendige arbeidsmarkt en beroepspraktijk. Een brede vertegenwoordiging van creatieve professionals uit vele disciplines heeft de eerste versie van de Fair Practice Code opgesteld, een startpunt waarmee alle betrokkenen met elkaar het gesprek kunnen voeren over haalbare doelen op het gebied van Fair Practice.

 

Minister Bussemaker
De minister heeft het onderwerp politiek op de kaart gezet en de totstandkoming van deze code gefaciliteerd. Het streven is dat de Fair Practice Code collectief wordt gedragen door alle betrokkenen in de culturele sector, dus ook de politiek. Daarom worden politici en bestuurders als medebelanghebbenden hier nu al bij betrokken.

 

Hoe nu verder?
Het traject vanaf nu spitst zich toe op het verwerven van breed draagvlak en op het verder ontwikkelen van de code. Dit geschiedt door middel van gesprekken met betrokkenen binnen de diverse deelsectoren en door reacties op te halen via het mailadres fairpracticecode@kunsten92.nl. Er is een website in de maak met reeds bestaande afspraken, best practices en verdienmodellen.
Begin 2018 zal de definitieve Fair Practice Code gereed zijn. De implementatie van de code wordt vervolgens gemonitord.

 

De Fair Practice Code is een praktische uitwerking van de Arbeidsmarktagenda voor de culturele en creatieve sector, waarvoor Kunsten ‘92 in 2016 van minister Bussemaker de opdracht kreeg en die dit najaar gereed zal zijn.

 

LEES HIER DE FAIR PRACTICE CODE versie 1.0

 

Brontekst: website Kunsten '92

 

 

⟩ WHY NOT

Futuristic fantasy worlds, defying gravity, bodies melting together, humans becoming machines. Saturday the 28th of October, contemporary dance and performance platform WhyNot presents their sixth festival edition at De School in Amsterdam West. A full day (and night) of dance, performance, installations, talks, films, workshops, great food and (club)music. This year's edition is all about the physical body in relation to our digital world: analogue vs. virtual.

With: Kristin Ryg Helgebostad & Laura Marie Rueslåtten, Dario Tortorelli, Nicole Beutler, Floris Kaayk, Katja Heitmann, Coralie Vogelaar, Andreas Hannes, O.T.T.O.T.T. (Genevieve Murphy, Gunar Gunnsteinsson, Emile Frankel, Isadora Tomasi), Marija Sujica, Giulio D'Anna, Youri Peters & Marie Khatlib-Shahidi, Cinedans, Joana Chicau and more.

www.festivalwhynot.nl

 

 

⟩ WIST JE DAT

  • we een dans/performance agenda hebben op de BAU website?
  • we een jobs and calls pagina hebben op de BAU website?
  • je je gegevens op onze website kunt laten plaatsen zodat je makkelijker vindbaar bent? database@bau.amsterdam

 

WE LIVE HERE

From 10 - 14 July 2017 the summer academy WE LIVE HERE took place in the BAU Studio’s. It’s a platform for artistic encounters initiated by Nicole Beutler, Marijke Hoogenboom and Andrea Božić, produced by NBprojects and co-produced by BAU.

 

As in previous editions professionals active in different fields of the performing and visual arts were invited to join this temporary community. With WE LIVE HERE we want to keep creating space to come together, to encounter, to work and think together beyond the scope of individual projects or production agendas.

 

The summer academy takes on a slightly different shape each year. For this edition, we invited Mala Kline again to set up a study room where we will together explore emergent language or ways to articulate knowledge that emerges from embodied practices.

 

Instead of using given forms such as academic writing, we took a look at what are other ways of articulation and emerging formats of writing that make more sense and are closer to knowledge gained through artistic research. The hexagon shape of the honeycomb emerges due to the material conditions of wax and surface tension. What then is a singular form of writing that emerges from the materiality of every of our singular embodied practices?

This question is explored throughout the week through a combination of communal dreaming and reading sessions, excursions, guest lecturers who introduced different forms of writing and seeing performances at Julidans.

 

Mala Kline is a performer, choreographer and writer. She holds MA in theater (DasArts, Amsterdam) and PhD in philosophy (UL, Ljubljana). She is an artistic researcher at a.pass research center in Brussels and a volunteer post-doc researcher at Faculty of Arts and Philosophy (UG) as well as a member of S:PAM research center in Gent. She is a certified practitioner and teacher of Saphire™ practice (SOI, NYC). All her artistic and theoretical work is embedded in the practice of dreaming. In her author-based choreographic works she uses Saphire™ to facilitate individual and communal dreaming in order to create unique singular worlds weaved from and generated through the language of our dreaming. She has a private practice in Brussels and teaches Saphire™ internationally, in diverse educational, research and production contexts and settings.

 

Update BAU

It is time to update you quickly about a couple of things going on in the city and with BAU.

On may 23rd there has been a conversation at Het Nationale Ballet about the situation of the production house in Amsterdam. About 30 people from the dance field were present. As outcome of that meeting we can say the following:

The idea is that soon there will be a meeting between Veem House for Performance, BAU and Dansmakers about the creation for a new plan for a production house in Amsterdam.

 

Some points.....

  • Are you a performer, a choreographer, a director, a technician, a dramaturge, a lighting designer, a composer, a manager, or in any other way connected to the dance and performance scene in Amsterdam? Do you have a favourite physiotherapist? Healer? Magician? Then place your name in the list of professionals on the BAU website by sending info to: database@bau.amsterdam
  • Are you busy with a performance, a new work and would like to share your unfinished experiment with the scene? We help you organise a BAU tryout! Send a mail to info@bau.amsterdam for more info.
  • Do you have a performance coming up? Do send all your info to agenda@bau.amsterdam! It's a month calendar, so please send us your info in about a month ahead. Our beautiful website www.bau.amsterdam is visited by 2000 people a month, so do not hesitate to send your info and you will get more people to see your work.

Bibliotheek van de Academie voor Theater en Dans

Wist je dat de Bibliotheek van de Academie voor Theater en Dans
(locatie Das Graduate School) ook voor mensen van buiten de academie te bezoeken is? 

Uitleen is dan wel alleen mogelijk op afspraak.

 

Collectie
Deze kleine bibliotheek heeft een diverse collectie van boeken (circa 2600), tijdschriften (circa 30 titels), video’s en dvd’s (circa 1200) met de nadruk op Engelstalige boeken en tijdschriften over theater, performance, dans, filosofie, artistic research en beeldende kunst. De collectie is met name tot stand gekomen op basis van aanschaf van titels die gerelateerd zijn aan het onderwijsprogramma tot nu toe, aangevuld met standaardwerken over performance art.

De collectie is, met uitzondering van de tijdschriften, toegankelijk via de online catalogus van de AHK.

Uitleen

Faciliteiten
Kopieerapparaat aanwezig. Mogelijkheid tot bekijken van video’s en dvd’s (op afspraak).

 

Afspraak maken?

Telefoon: +31 (0) 20 527 7666

E-mail: john.meijerink@ahk.nl

 

Bezoekadres
Overhoeksplein 2
1031 KS Amsterdam

Fair Practice Label in the Arts

Het Fair Practice Label in the Arts is een initiatief in ontwikkeling van United We Stand, een samenwerking van Platform BK (NL), State of the Arts (B), Koalition der Freien Szene (D), Marijke Hoogenboom, Anne Breure, Lara Staal en Het Transitiebureau (NL), naar Vlaams voorbeeld. Het label is een reactie op de huidige stand van zaken binnen het kunstenveld waarbij het merendeel van de kunstenaars ver beneden het modaal inkomen verdiend. De arbeidsomstandigheden zijn slecht en het aantal burn-outs neemt toe. Maatregelen van hogerhand zoals het Kunstkeurmerk van de FNV in 2008 en de Governance Code Culture hebben tot nog toe weinig verandering teweeg kunnen brengen. De oplossing lijkt dus van bottom-up te moeten komen.

 

Het doel van het Fair Practice Label in the Arts is dan ook om de institutionele ethiek en duurzame arbeidsomstandigheden te creëren voor mensen werkzaam in de culturele sector. Gezamenlijke waarden over eerlijke beloning, arbeidsomstandigheden, geldverdeling en duurzaamheid kunnen door de sector worden vastgelegd in een Fair Practice Label. Daarmee vormt het label ook meteen een richtlijn waar aangesloten organisaties zich aan zouden moeten houden en zou het mogelijk onderdeel kunnen uitmaken van een subsidieaanvraag.

 

In 2014 ontstond er in België het idee om een soort van vakbond op te richten om de oneerlijke behandeling van kunstenaars op evenementen, festivals en in tijdelijke/flexibele situaties aan te vechten. State of The Arts, oKo, NICC, ACOD, Hoogtijd en Kunstenpunt zetten zich samen in voor het tot stand brengen van een fair practice label dat solidariteit, duurzaamheid, diversiteit en transparantie garandeert. Het label zelf wordt niet gezien als de oplossing, maar als een middel om de problemen binnen de sector zichtbaar te maken. Onder solidariteit vallen gelijke betaling, verdeling, een minimumloon en eerlijke contracten. Onder duurzaamheid worden lange termijn ontwikkelingen, samenwerking en het milieu verstaan. Diversiteit beslaat niet alleen mensen, maar ook de verschillende soorten van kunst zoals experimenteel en interdisciplinair. Transparantie houdt in dat kunstenaars betrokken worden in beslissingen, en er openheid heerst over samenwerkingen en sponsors.

 

Bronnen

De Roover & Vanderbeeken, 2015 Link

Interview met Anne Breure Link

Report from the IETM Amsterdam Plenary Meeting, 14 – 17 April 2016 Link

 

COME TOGETHER #3

 

Over the 18th, 19th & 20th of January 2017, the third edition of COME TOGETHER took place in the Frascati theaters in Amsterdam. Fifty performance makers from different fields came together over these days to share ideas and present their work.

 

What started in 2014 as a mini-festival by initiators/peers Nicole Beutler, Keren Levi and Andrea Bozic, to gather and show their work alongside each other, grew into a second edition in 2015 including works by Amsterdam artists of all generations and disciplines such as music, dance and contemporary art. 

"We are now at the beginning of a new arts funding period - an exciting time full of uncertainty and questions - COME TOGETHER # 3 grows again and acts as an appeal to the Amsterdam art field to come together and demonstrate that the field is still very much alive and kicking. COME TOGETHER # 3 is a performed manifesto and celebration of the many innovative contemporary makers that Amsterdam hosts. Over these three days approximately 50 independent choreographers, musicians, artists, dramatists and thinkers from different generations and backgrounds come together to share knowledge, develop concepts, meet coleagues and present their ideas to the public. The participants will utilize the space and time in a way that has not been possible elsewhere in our current and recent climate. The works will offer a range whether it is a short try-out performance, an interdisciplinary dance piece, a multimedia lecture, a workshop, an artistic manifesto or a performance in print; rough, unpolished, exploring, visionary and challenging. During COME TOGETHER #3 both creators and audiences get the chance to discover and experience the work in all its facets within one context."

 

COME TOGETHER is produced by NBprojects, Frascati, NeverLike, TILT, BAU and Veem House for Performance, supported by ICK.